Lista privrednih subjekata i turističkih zajednica za paket podrške za učešće na Svjetskoj izožbi EXPO 2020 Dubai i konačni izvještaj o učešću BiH na Expo 2020

Konačni izvještaj o učešću BiH na Expo 2020

U trajanju od šest mjeseci Bosna i Hercegovina bila je izložena za više od 25 miliona posjetilaca i to sa svime onim što je čini jedinstvenom i zemljom na koju treba obratiti pažnju. U tom periodu priliku da posjeti Expo 2020 Dubai, na osnovu provedenog javnog poziva, ostvarilo je više od 80 predstavnika iz bosanskohercegovačkih kompanija. U ovom periodu više od 45 miliona ljudi vidjelo je Bosnu i Hercegovinu na nekom od medijskih kanala, a u okviru PR kampanje Bosna i Hercegovina se redovno pojavljivala u medijima Ujedinjenih Arapskih Emirata.
Svrha preuzimanja organizacije učešća Bosne i Hercegovine bila je sačuvati dobar imidž kod samog organizatora koji je uložio velike napore da BiH bude dijelom ovog velikog događaja, te da bi odbijanje učešća BiH značilo svojevrsno zatezanje diplomatskih veza između Ujedinjenih Arapskih Emirata i Bosne i Hercegovine.
Sasvim je izvjesno da bi se još neko vrijeme čekalo na otvaranje konzulata UAE u BiH da nas nisu vidjeli tamo i da smo odbili njihovo gostoprimstvo. BiH je bila među svega dvije tri zemlje čiji je nastup na Expo-u bio upitan upravo zbog negativne političke klime u BiH u tom periodu. Zato smo čvrstog stava da je pojavljivanje na Expo 2020 neprocjenjiva nematerijalna investicija koju smo napravili od rata na ovamo.
Ističemo i da je prohodnost investitorima umnogome olakšana, te da je nekoliko velikih investitora pokazalo interesovanje za BiH nakon Expo-a, ali i da se u Sarajevu već realiziraju investicije veće od 200 miliona KM, a koje su stigle posredstvom Expo-a.
Trenutno se realiziraju investicije vrijedne više od 200 miliona na širem području Kantona Sarajevo. Ono što je signifikatorno je da smo mogli imati i regionalno predstavništvo velike kompanije Hot Pack, čiji su predstavnici još za trajanja Expo-a dolazili u BiH s ciljem istraživanja naših investicionih prilika. Njima je Srbija ponudila sve, mi nismo imali šta da im ponudimo jer u BiH ne postoji strategija privlačenja i zadržavanja investitora. Oni još nisu donijeli odluku gdje će biti njihovo regionalno predstavništvo, ali sve su prilike da će to biti Srbija koja im nudi i poticaj i zemljište i povrat na investiciju.
O tome šta ustvari predstavlja Expo za jednu zemlju najbolje je kazao Vjekoslav Domjan, stručnjak za oblast, koji je kazao da o značaju učešća na EXPO izložbi za bilo koju zemlju najbolje govori činjenica kako se radi o manifestaciji koja se održava od sredine 19. stoljeća pa do danas.
„Prva svjetska izložba održana je u Londonu 1851. godine, nakon čega ovakav koncept postaje popularan i organizuje se u načelu svake pete godine, kako bi se na jednom mjestu predstavili naučni, tehnološki, ekonomski i društveni napredak, s ciljem poboljšanja znanja čovječanstva. Kako je kazala generalna direktorica Expo 2020 Reem Al Hashimy, olimpijske igre su mjesto gdje svijet dolazi da se takmiči u sportu, Ujedinjene nacije mjesto gdje svijet dolazi da raspravlja o politici, a Expo mjesto gdje svijet dolazi da razmjenjuje ideje. Jednostavno kazano, Expo je platforma za ljudski napredak“, istakao je prof. dr. Domjan.
Naveo je i da je ovo do sad najveći Expo koji je okupio 192 zemlje svijeta, te da je zahvaljujući Kantonu Sarajevo na njemu bila predstavljena i BiH.
„Zahvaljujući dalekovidnosti Vlade Kantona Sarajevo Bosna i Hercegovina bila je dijelom ovog velikog događaja. U protivnom, BiH bi bila globalni izuzetak“, podcrtao je dr. Domjan.
I prof. dr. Admir Čavalić sa Univerziteta u Tuzli mišljenja je da je EXPO Dubai predstavljao jedan od najvažnijih događaja u protekloj deceniji, a kada je riječ o privredi konkretno, EXPO Dubai nastavlja tradiciju svjetskog sajma.
„Fokus je bio na održivosti, prilikama i mobilnosti. Upravo su ovakvi događaji ključni kako bi se istaknule manje zemlje poput Bosne i Hercegovine. Prisustvom na sajmu, stvorene su pretpostavke za unaprijeđenje imidža zemlje i jačanje stranih direktnih investicija. Naravno, sve koristi je teško mjeriti jer će najviše datih biti na bazi konkretnih odnosa i partnerstava koja su sklopljena od strane pojedinačnih kompanija učesnica. Svaka od bosanskohercegovačkih kompanija je na najbolji način iskoristila prisustvo, odnsono da privuče investiciju, kapital, osigura prodaju ili pak uvede novog stejkholdera u vlastiti lanac vrijednosti“, izjavio je dr. Čavalić.
Čavalić je stava da je nematerijalna korist neprocjenjiva, te da BiH ne bi mogla platiti cijenu štete koju bi proizvelo izostajanje BiH na ovoj najvećoj do sad svjetskoj smotri nacija.
„Sve u svemu, oportunitetni trošak eventualnog neprisustva BiH na Expo-u bi bio izuzetan“, podcrtao je dr. Čavalić.
Šestomjesečno predstavljanje Bosne i Hercegovine sa svim troškovima organizacije i opremanja paviljona koštalo je 3,6 miliona KM, što je prema mišljenju mnogih stručnjaka mala cijena za svu materijalnu i nematerijalnu korist koju će Bosna i Hercegovina imati u narednih nekoliko godina. Stručnjaci ističu i da bi nepojavljivanje Bosne i Hercegovine na ovoj smotri nacija bilo daleko skuplje i pogubnije, kako u diplomatskim, tako i u poslovnim krugovima.
U prilogu ovoj informaciji nalazi se i konačni izvještaj na engleskom jeziku sa dodacima (apendiksima).

DokumentVeličina
PDF icon preliminarna_lista_expo_poziv.pdf547.59 KB
PDF icon zavrsni_izvjestaj_expo_2020_dubai.pdf278.05 KB
PDF icon expo_izvjestaj_finalna_v-1-300.pdf29.8 MB
PDF icon expo_izvjestaj_finalna_v-301-546.pdf24.14 MB
PDF icon 1._pavilion_operating_plan.pdf676.66 KB
PDF icon marketing_media_services_and_communications_guide_republished.pdf7.25 MB
PDF icon protocol_guide_-_final_version.pdf6.48 MB
PDF icon event_accreditation_.pdf5.18 MB
PDF icon programming_events_and_national_day_guide.pdf12.16 MB
PDF icon 1._assisted_country_-_opp_.pdf9.96 MB
PDF icon 3._expo_event_entertainment_calendar.pdf14.82 MB
PDF icon 4._national_day_parade_guide_.pdf924.72 KB
PDF icon matters_of_stay_guide.pdf11.47 MB
PDF icon team_chart_.pdf34.44 KB
PDF icon bosnia_fitout_plan.pdf3.33 MB
PDF icon b_h_pavilion_concept_proposal.pdf86.24 MB
PDF icon brand_guidelines.pdf808.4 KB
PDF icon promotional_campaign_expo2020.pdf24.12 MB
PDF icon storyboard_6_industrija.pdf13.05 MB
PDF icon marketing_plan_3.13.pdf8.59 MB
PDF icon 5.31._report_.pdf3.08 MB
PDF icon expo_b_h_web.pdf4.61 MB
PDF icon 001._short_guide.pdf3.7 MB
PDF icon 002._theme_guide.pdf4.04 MB
PDF icon 003_expo_brochure_english.pdf2.33 MB
PDF icon 004.dec_brochure.pdf21.47 MB
PDF icon 005.protocol_guide_-_final_version.pdf6.48 MB
PDF icon 006.organisational_consent_.pdf82.29 KB
PDF icon 007._matters_of_stay_guide.pdf11.47 MB
PDF icon 008._whistleblowing_policy_.pdf199.12 KB
PDF icon no.01.international_childrens_day.pdf2.48 MB
PDF icon no.02.international_cities_day.pdf2.58 MB
PDF icon no.03.international_disability_day.pdf1.97 MB
PDF icon no.04international_happiness_day.pdf1.99 MB
PDF icon no.05.international_education_day.pdf3.57 MB
PDF icon no.06.international_health_day.pdf5.08 MB
PDF icon no.07.international_human_rights_day.pdf2.75 MB
PDF icon no.08.international_tolerance_day.pdf4.06 MB
PDF icon no.09.international_volunteer_day.pdf4.09 MB
PDF icon no.10.international_water_day.pdf5.12 MB
PDF icon no.11.international_wildlife_day.pdf8.75 MB
PDF icon no.12.international_womens_day.pdf3.36 MB